INFORMATYZACJA KRS

krs

W zeszłym tygodniu w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz innych ustaw, który ma na celu implementację prawa unijnego. Pierwszoplanowym celem wprowadzenia zmian jest pełna informatyzacja i przyspieszenie postępowania rejestrowego. Co się zmieni po wejściu w życie przepisów?

Obecnie obieg dokumentacji związanej z dokonywaniem wpisów lub zmian w KRS następuje w formie tradycyjnej (papierowych formularzy). Prawidłowe wypełnienie wniosku do sądu rejestrowego nie jest rzeczą łatwą. Jeśli wierzyć danym Ministerstwa Sprawiedliwości, co czwarty wniosek jest przez sądy zwracany z przyczyn formalnych. Myślę, że dane te nie budzą większego zdziwienia wśród przedsiębiorców i profesjonalnych pełnomocników znających tematykę. W praktyce rejestrowej spotyka się nawet przypadki kilkukrotnych prób dokonania tych samych wpisów lub zmian w rejestrach KRS. Każdy zwrot lub wezwanie do uzupełnienia braków formalnych skutkuje koniecznością wymiany pism i dokumentów drogą pocztową, co powoduje przedłużenie postępowania.

Od 1 marca 2020 r. przedsiębiorcy mają mieć obowiązek składania wszelkich wniosków (zarówno wpisowych, jak i niewpisowych) do KRS wyłącznie w formie elektronicznej. Wszelkie pisma, wezwania do uzupełnienia braków formalnych, orzeczenia, a także środki odwoławcze mają być  między sądem a wnioskodawcą przekazywane w formie elektronicznej.  Obowiązek ten nie będzie dotyczył fundacji, stowarzyszeń, samodzielnych publicznych zoz oraz innych organizacji społecznych i zawodowych, które będą mogły zdecydować, czy wolą posłużyć się formą elektroniczną, czy raczej pozostać przy formie papierowej. 

Każdy podmiot będzie posiadał także własne elektroniczne akta rejestrowe. W związku z tym, że rejestr KRS jest jawny dla wszystkich, każdy zainteresowany bezpłatnie będzie mógł przejrzeć akta rejestrowe przedsiębiorcy przed swoim komputerem. Dzisiaj w tym celu konieczne jest udanie się do właściwego sądu rejestrowego. Co istotne jednak, akta rejestrowe obejmujące sprawy zakończone przed dniem 1 marca 2020 r. nie będą podlegały przetworzeniu na postać elektroniczną.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Sprawiedliwości, system ma nie tylko pomagać przedsiębiorcy w wypełnianiu wniosku poprzez udzielanie pouczeń i wskazówek (wybór opcji z listy podpowiedzi), ale również nie pozwalać na pozostawianie pustych pól, które niejednokrotnie dzisiaj są przyczyną konieczności uzupełniania braków wniosków.

Stworzone zostanie także Centralne Repozytorium Aktów Notarialnych, gdzie przechowywane będą akty notarialne w formie elektronicznej, które stanowią podstawę wpisów. Jeżeli do wniosku trzeba będzie dołączyć stosowny akt notarialny, wnioskodawca będzie podawał numer tego dokumentu przydzielony mu w Repozytorium.


Weryfikacja danych ma następować na podstawie kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.

Pozostaje mieć nadzieję, że wdrożenie systemu przebiegnie lepiej niż w przypadku systemu CEPIK 2.0 (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców).

twitter

ODPOWIEDZ

Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane